ОСЦПВ (обов'язкове страхування цивільної відповідальності автовласників за збитки третім особам) залишається необхідним під час війни. Усі договори продовжують діяти, а після закінчення їх термінів необхідно придбати новий поліс.
Оператори ринку зазначають зниження кількості ДТП, заявлених із початку війни, пише Фокус.
"Кількість страхових випадків зменшилася до 30-40% від довоєнного рівня, — уточнює Олег Коваленко-Кужольний, фахівець з виплат страхової компанії. — Обсяги відшкодування також зменшилися, хоча розмір середньої шкоди зростає, оскільки автовласники не повідомляють про дрібні події, а заявляють про великі збитки, щоб швидко відремонтувати авто".
Без поліції. Оформлення ДТП під час воєнного стану
Ігор Чудовський, керівний партнер адвокатського об'єднання, узагальнює: під час врегулювання страхових випадків в умовах воєнного стану можуть виникнути такі труднощі:
- поліція не виїжджає на ДТП без потерпілих і тяжких наслідків; - деякі учасники ДТП не бажають оформляти європротоколи та покидають місця ДТП; - страхові компанії не відшкодовують збитки через бойові дії; - працівники страхових компаній, які мають оцінювати збитки, є не в усіх містах.
За відгуками автомобілістів невиїзд поліції на оформлення ДТП став однією з головних проблем. Якщо хтось з учасників ДТП при цьому не погоджується на європротокол, відшкодування можна втратити.
Раніше через обмеження відшкодування 50 тис. грн постраждалі на дорогих автомобілях часто відмовлялися від європротоколу.
Оформлення європротоколу. Що робити в разі ДТП під час війни
Для оформлення ДТП, коли діє воєнний стан, страхові компанії радять клієнтам не боятися європротоколу та використати його електронну форму. Однак є випадки, коли з використанням єпропротоколу під час оформлення ДТП виникають складнощі. Як пояснює Володимир Фогель, адвокат, якщо сторони не дійшли висновку, хто винен у ДТП, або винні обидва учасники — питання має вирішуватися в суді, для чого необхідна реєстрація поліцейськими.
"З огляду на те, що в країні війна, страховики за рекомендацією НБУ спростили процедуру врегулювання. Тому рекомендуємо звертатися на гарячу лінію СК і пояснювати, чому неможливо оформити ДТП особисто або із залученням поліції. Представники страхової компанії повинні надати роз'яснення, як краще вчинити", — додає Фогель.
Якщо поліція не прибуває, а винуватець ДТП відмовляється від європротоколу, щоб підвищити шанси на отримання відшкодування, Ігор Чудовський рекомендує:
- вести відеофіксацію місця події та спілкування з учасниками ДТП; - зафіксувати відмову від європротоколу; - зателефонувати на лінію 102, повідомити свої дані, адресу ДТП, номерні знаки авто — свого та інших учасників; - повідомити своїй СК про ДТП та відмову іншого учасника від європротоколу; - якщо СК просить дочекатися їхнього співробітника або виконати інші дії — погодитися.
Проблема через брак експертів
Ще одна проблема з ОСЦПВ під час війни, про яку повідомляє Максим Межебицький, полягає у недоступності експертів та аварійних комісарів, яких страхові компанії залучають до огляду авто, через фактори безпеки, переміщення, мобілізації чи перевантаження у західних регіонах. Тому в деяких страхових компаніях просять надсилати документи за допомогою месенджерів.
Також, за словами Ігоря Чудовського, для оцінки пошкоджень авто зараз можуть попросити поїхати в інше місто, де є відповідні працівники. Окремою проблемою експерти вважають відновлення пошкодженого авто через відсутність запчастин, матеріалів і персоналу на СТО, але ця ситуація з початку війни поступово покращується.
Окрім того, кращою стає ситуація із надійністю страховиків. Є загальна тенденція збільшення страхових платежів у всіх страхових компаніях, відзначають фахівці. Це викликано тим, що на ринку поступово залишаються ті компанії, які дійсно виплачують відшкодування у разі настання страхового випадку. |