Банер

КАСКО-Метр: пропозиція для заощадливих

КАСКО метр кілометр

Страхова компанія “Рідна” пропонує автострахування КАСКО з передплаченим пробігом.

Переваги страхової програми:
- Покриття усіх ризиків (повне КАСКО)
- Знижена ціна страховки
- Оплата частинами
- Без встановлення додаткових техзасобів

Дізнавайтеся подробиці та замовляйте страховку за телефоном/viber:

+38(067)3427090

Через "страхові ігри" до вигоди пасажирів: історія однієї боротьби

«...и вот когда вся стая полетела зимовать на юг, одна маленькая, но гордая птичка сказала: «Лично я полечу прямо на солнце»…»


У далеких 1990-х роках в Україні з’явилося обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, яке передбачає обов’язкове страхування пасажирів. Страхові платежі за цим видом страхування включаються у вартість квитка, тобто утримуються перевізником з пасажирів та перераховуються обраному страховику.

Слід зазначити, що рівень страхових виплат за вказаним видом страхування є досить низьким (за 2016 - 2018 роки з пасажирів зібрано понад 270 мільйонів гривень, а сплачено страхових відшкодувань - аж 13,5 мільйонів гривень), а тому цей сегмент є дуже привабливим для будь-якого страховика.

У березні 2016 року найбільший національний перевізник Укрзалізниця провів конкурс з відбору страховика для надання своїм пасажирам відповідних страхових послуг, переможцями конкурсу визнано двох страховиків. У одного з цих страховиків досить цікавий перелік власників: 50 % акцій страховика належать самій Укрзалізниці, а 20 % акцій належали юридичній особі, власниками якої в свою чергу станом на лютий 2020 року були юридичні особи, зареєстровані на Кіпрі та Британських Віргінських островах.

За результатами вказаного конкурсу Укрзалізниця уклала з двома відповідними страховиками договори про надання своїм пасажирам відповідних страхових послуг. Строк дії вказаних договорів згідно із конкурсною документацією мав закінчитися ще у червні 2017 року, однак співпраця Укрзалізниці з відповідними страхо-виками була успішною (так, протягом 2017 року застраховано понад 112 мільйонів пасажирів, сталося аж 96 страхових випадків, що становить (0,00000085 % кількості застрахованих) і Укрзалізниця без проведення будь-яких конкурсів просто продовжила дію договорів з обраними страховиками.

Конкурс не відбувся

У січні 2018 року Укрзалізниця оголосила новий конкурс з відбору страховика для надання своїм пасажирам відповідних страхових послуг; згідно із конкурсною документацією мінімальний розмір страхового платежу мав становити від 1,49 % до 2,99 % вартості проїзду, тобто вартість страхування, яку сплачують пасажири, мала збільшитись в десятки разів у порівнянні з діючою (від 0,12 % до 0,17 % вартості проїзду).

У лютому 2018 року Укрзалізницею було проведено розкриття конкурсних пропозицій, оголошення результатів конкурсу мало відбутись після затвердження Правлінням Укрзалізниці, однак досить тривалий час відомості про результати конкурсу не оприлюднювались.

Слід зазначити, що вже досить давно склалися певні традиції проведення подібних конкурсів, а тому добре знаючи їх специфіку, переважна більшість учасників конкурсу просто очікувала оголошення результатів. Натомість один достатньо впертий страховик, який до речі надав найбільш економічно вигідну для Укрзалізниці пропозицію, всупереч традиціям вирішив відстояти своє бачення справедливості, та після тривалих (з квітня по листопад 2018 року), однак безрезультатних звернень до Укрзалізниці щодо результатів конкурсу, пішов далі та звернувся з відповідного питання до Антимонопольного комітету України, лише після чого стало відомо, що результати конкурсу Укрзалізницею затверджені не були, а конкурс було визнано таким, що не відбувся.

У лютому 2019 року Антимонопольним комітетом України за заявою вказаного «достатньо впертого» страховика було розпочато розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції щодо дій Укрзалізниці, за результатами чого у жовтні 2019 року Укрзалізниці були надані рекомендації, якими встановлені ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та рекомендовано провести відкритий конкурс з відбору страховика для надання пасажирам відповідних страхових послуг за чіткими, прозорими, недискримінаційними критеріями, які забезпечать можливість страховикам конкурувати.

Втручання АМКУ

У грудні 2019 року Укрзалізниця на виконання рекомендацій Антимонопольного комітету України оголосила новий конкурс з відбору страховика для надання своїм пасажирам відповідних страхових послуг; провела розкриття конкурсних пропозицій, під час якого виявилось, що страховик, який з 2016 року страхує пасажирів Укрзалізниці, якій належить 50 % акцій страховика, запропонував аномально низький страховий платіж 0,001 вартості проїзду, який в понад сто разів менший як від чинних умов страхування, так і від най-ближчої пропозиції іншого учасника конкурсу, а тому явно був економічно невигідним як для самого стра-ховика, так і для Укрзалізниця, як акціонера страховика.

Не дивно, що оскільки вказані умови страхування суперечили принципам економічної доцільності, мали ознаки демпінгу, Укрзалізницею було прийнято рішення про відміну конкурсу; а страховик, що запропонував такі умови, продовжив здійснювати страхування пасажирів Укрзалізниці на підставі договору, укла-деного ще в 2016 році.

У березні 2020 року Укрзалізниця на виконання рекомендацій Антимонопольного комітету України оголосила черговий конкурс з відбору страховика для надання своїм пасажирам відповідних страхових послуг; у подальшому вказаний конкурс був призупинений у зв’язку із запровадженням карантину та поновлений у червні 2020 року.

Слід звернути увагу на одну невеличку здавалось би відмінність цього конкурсу від попередніх: згідно із вимогами конкурсної документації розмір страхового платежу повинен був містити не більше одного знаку після коми, тобто мінімально можливий розмір страхового тарифу фактично мав складати 0,1 % від вартості проїзду. Недивно, що бажаючи стати переможцем конкурсу, чотири з восьми його учасників запропонували саме такий однаковий мінімально можливий розмір страхового тарифу.

Однак (яка несподіванка) переможцем конкурсу був визнаний все той же страховик, який ще з 2016 року страхує пасажирів Укрзалізниці, якій належить 50 % акцій цього ж страховика;

Антимонопольний комітет України, фактично не застосувавши до Укрзалізниці жодних санкцій, закрив провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Замість висновків:

Кожна компанія має свою стратегію розвитку, історію успіху: одна може без зайвих зусиль вигравати великі, дуже вигідні контракти; а інша, незважаючи на кропітку працю своїх власників, менеджменту, боротися проти системи та все ж таки програти, радіючи принаймні тому, що такі зусилля призвели хоча б до зменшення вартості страхування для пасажирів найбільшого національного перевізника.

Євгеній Сисоєв,

Начальник юридичного відділу СК "Рідна"